Thuiswerken wordt het ‘nieuwe normaal’. Ook als de coronacrisis definitief voorbij is, zal het thuiswerken blijven. Dat heeft voordelen, maar ook nadelen als het thuiswerken niet goed wordt aangepakt. Een training thuiswerken is beslist geen gek idee. Een groepstraining maakt iedereen duidelijk hoe in te spelen op de realiteit.
De basis van goed thuiswerken is time management. De gebeurt op kantoor of in andere werkruimtes bijna automatisch omdat iedereen deze tijd zinvol wil en moet invullen. Thuis is dat anders maar niet per se moeilijker. Hieronder staan 5 time management tips die iedereen kan toepassen.
1. Plan je (werk)dag
Ook thuis is het effectief om vooraf al te plannen wat je de volgende dag aan werk gaat doen. Leg het vast in een (digitale) agenda, zodat je kan afvinken als je een taak hebt afgerond. Zorg dat de agenda niet te gevuld is, zodat je aan het eind van de dag de klus ook zal hebben geklaard.
2. Stem je activiteiten af met je collega’s
Weliswaar werk je nu thuis, maar waarschijnlijk maak je tevens deel uit van een team en is interactie dus ook noodzakelijk. Daarbij is het van belang dat samenwerken georganiseerd plaatsvindt. Zorg dat je in een ritme geraakt, zodat ook contact en overleg met collega’s in jouw schema past. En daarbij moet een praatje bij het ‘koffieapparaat’ ook kunnen.
3. Neem je rustmomentjes
Ook thuis is het belangrijk of af en toe de batterij weer even op te laden. Op de werkplek zijn er vaak automatisch pauzes waarbij je niet eens stil staat. Thuis heb je juist de optie om eens een korte wandeling te maken of iets anders te doen om even de werkdruk weg te nemen en weer met een frisse blik verder te gaan.
4. Check je mail op vaste tijden
Het is soms verleidelijk om naar de mailtjes te gaan kijken, zeker als het werk even lijkt vast te lopen. Als je echter telkens je mail of andere pushberichten gaat checken, zal je al snel de focus kwijtraken. Het is frustrerend als je ‘s avonds nog een groot deel van je werk niet afgerond hebt en de agenda voor de volgende dagen daardoor al weer volloopt. Probeer maximaal 5 keer per dag even tijd te nemen voor je berichten. Werk alleen zaken af die echt niet kunnen wachten en plan de rest in voor de komende tijd als het nodig is. Overigens is een beleefd ‘nee’ ook mogelijk.
5. Voorkom vermenging van werk en privé
Hierboven staat dat je af en toe een pauze moet nemen en je bent thuis. Dan lijkt het logisch om af en toe iets huishoudelijks of privé tussendoor te doen. Dat is echter geen goed idee. Een kleine klus die je anders na werktijd zou doen, kan al snel meer tijd kosten dan je dacht en je helemaal de focus doen verliezen. Hou privé en werk zoveel mogelijk gescheiden en plan je werkdag ook zo dat je het jezelf niet te moeilijk gaat maken op dat punt.