Search engine optimalisation, oftewel SEO, is de laatste jaren een steeds belangrijkere factor in het succes van websites geworden. Het bedrijf dat in een bepaalde niche het hoogste scoort in de zoekmachine, krijgt namelijk doorgaans de meeste bezoekers. Van deze bezoekers is er een bepaald percentage dat overgaat tot een aankoop. Hoe meer bezoekers, hoe meer mensen er dus overgaan tot een aankoop. Des te meer aankopen, des te meer geld er binnenstroomt. Deze cashflow staat aan de basis van het succes van een business. Het is dus niet onbelangrijk om je SEO op orde te hebben. Er zijn twee opties die je kunt overwegen om je SEO goed te krijgen. Enerzijds kun je ervoor kiezen om je SEO uit te besteden aan een ZZP’er of bedrijf, anderzijds kun je jezelf de (basis) SEO vaardigheden aanleren. Dit laatste is waar we het in dit artikel over gaan hebben. Je ontdekt de 5 basisstappen die je helpen aan een degelijke SEO voor beginners.
Maak je doelen concreet
De eerste stap van bijna elke (online) marketingstrategie bestaat uit het concreet maken van de doelen ervan. Wat wil je ermee bereiken? Zorg hierbij voor duidelijke, meetbare doelen. Voor je SEO strategie geldt hetzelfde. Heeft je business vooral behoefte aan bezoekers, leads of klanten? Wanneer je voor jezelf helder hebt bepaald wat je doelen zijn, kun je verder naar stap 2 van je SEO strategie.
Ken je doelgroep
Ten tweede is het belangrijk om je doelgroep goed te kennen. Je kunt nog zo goed SEO leren, maar wanneer je niet weet voor wie je boodschap bedoeld is, zal er waarschijnlijk weinig activiteit op je marketingboodschap plaatsvinden. Zorg er dus voor dat je je doelgroep goed kent alvorens je gaat investeren in SEO.
Koppel je doelgroep aan je product of dienst
Nu de doelen van je SEO strategie en je doelgroep bekend zijn, is het tijd om je doelgroep aan je product of dienst te koppelen. Welk probleem los jij voor je doelgroep op? Wat maakt jouw product of dienst uniek? Dit soort informatie is cruciaal om in je SEO teksten te verwerken. Dit soort informatie helpt je namelijk met het kiezen van de juiste woorden. Dit is van essentieel belang, want alleen met de juiste woorden zul je in staat zijn om je doelgroep ook daadwerkelijk te raken en om te zetten tot actie.
SEO in de praktijk
Vervolgens is het tijd om je SEO teksten daadwerkelijk in de praktijk te brengen door ze te verwerken in titels, beschrijvingen en teksten op je website. Hiermee maak je jouw op je doelgroep afgestemde teksten vindbaar voor het publiek.
Klimmen in de zoekresultaten
Nu het fundament van je SEO staat, is het tijd om het op te schalen. Dit kun je het beste doen door middel van een linkbuildingstrategie. Hierbij zorg je ervoor dat andere websites naar jouw website linken. Google plaatst je dan hoger in de zoekmachine. Linkbuilding kan ook verbeterd worden door affiliate marketing en reviews.