Dankzij deze drie redenen wil jij per direct evenementen in je middelenmix
Laten we de boel niet romantiseren; er zitten een paar haken en ogen aan evenementen. Ze kosten veel tijd, je moet heel helder hebben wie je doelgroep is, hoe je die door de hele customer journey trekt en tot slot ben je vrijwel altijd afhankelijk van derden in de organisatie. Desalniettemin wegen de voordelen nog altijd op tegen de nadelen. Hierbij de drie meest kostbare:
Tegenbeweging in een digitaal tijdperk
De online communicatiemiddelen schieten als paddenstoelen uit de grond. We gingen van monoloog via digitale nieuwsbrief naar de dialoog op social media. Van radio-uitzending naar podcast. Van web 2.0 naar web 3.0. De toepassingen ontwikkelen op razend tempo waarbij het steeds makkelijker is om je doelgroep te targeten. De meeste professionele marketingbureaus in Nederland weten dit en daarmee zorgen ze er weer voor dat online campagnes goed te meten zijn. Al met al logisch dat online communicatie de boventoon voert. Echter krijgt men op deze manier zoveel boodschappen voorgeschoteld, dat ons brein dit niet allemaal kan verwerken. Er gaan boodschappen verloren. Wat de CTR ook zegt, het kan niet aangeven of een boodschap echt blijft hangen.
Met evenementen werkt dit anders. Een evenement is een tegenbeweging in een digitaal tijdperk en juist omdat het een andere manier van een boodschap brengen is, is men meer geneigd om dit te onthouden.
Merkbeleving
In neuromarketing spreekt men onder andere over het reptielenbrein. Dit gaat er vanuit dat zintuigen onze belangrijkste raadgevers zijn. Vroeger waren we namelijk aangewezen op deze zintuigen om ons zo te behoeden voor eventuele gevaren en om ervoor te zorgen dat we konden voortbestaan. Dit reptielenbrein is nooit geëvalueerd. Zo krijgen we onbewust veel informatie binnen via onze zintuigen. Een evenement stimuleert dit. Dit is namelijk het enige middel in de middelenmix waarbij je alle zintuigen gebruikt.
Kwalitatief contact met je doelgroep
Een evenement zorgt ervoor dat je persoonlijk contact met je doelgroep hebt. Hierdoor ondervind je in levende lijve hoe zij reageren op je product of dienst. Daarnaast is fysiek contact een basisbehoefte van de mens. Het geeft mensen het gevoel ergens bij te horen, wat neurologisch gezien van onmisbare waarde is voor je merk.
De statistieken liegen er niet om. Volgens onderzoek van marktbureau Validators weet maar liefst 72% van de bezoekers een jaar later nog een van de merken op het evenement op te noemen waar ze zijn geweest. In datzelfde onderzoek komt naar voren dat ruim 75% van de bezoekers een product koopt op een evenement, 10% een herhaalaankoop doet en dat maar liefst 14% van de bezoekers het product regelmatig koopt.
Ben je overtuigd van het nut van evenementenmarketing, maar weet je niet precies hoe je dit aan moet vliegen? Kijk eens naar een evenementenbureau via Sortlist. Zij hebben alle expertise in huis en helpen je graag verder.