Als je website commercieel van aard is, dan is die een essentieel stuk gereedschap om omzet te genereren. Dan dienen zoekers van informatie je website te kunnen vinden. En de informatie op je website dient er toe te leiden, dat je producten en/of diensten worden verkocht. Voor een website is een goede Search Engine Optimization (SEO) zeer belangrijk. Daarover hebben we het eerst kort en vervolgen dan met Search Engine Advertizing (SEA). Google Ads is een implementatie van SEA en daar sluiten we mee af.
Wat is SEO?
Bij SEO is het belangrijk om te weten hoe zoekmachines werken. Het doel van een zoekmachine is het tonen van informatie die het meest aansluit bij een zoekopdracht. Als je website relevant is voor die opdracht, dan wil je dat je website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten wordt genoemd. Daar dient met name de inhoud van je website voor te zorgen. Daarbij is niet alleen een juist gebruik van zoekwoorden belangrijk. Ook de toegankelijkheid ervan is van belang en bovendien hoe snel die op het scherm van de gebruiker wordt getoond. Tenslotte noemen we hier backlinks.
Wat is SEA?
In het geval van SEA praten we over betaalde advertenties die door zoekmachines in de zoekresultaten worden opgenomen. Die advertenties sluiten aan bij de zoekopdracht, omdat die dan het meeste effect kunnen hebben. Zoals gezegd, is Google Ads een implementatie van SEA, maar gaat verder dan alleen het plaatsen van advertenties bij zoekresultaten. De andere mogelijkheden vallen vanwege hun complexiteit echter buiten het kader van dit artikel. Omdat het in de praktijk vaak lastig is voor een leek om dit te implementeren, kun je het beste Google Ads uitbesteden. Een marketingbureau die hierin gespecialiseerd is zal je dan bij staan en advies geven om Google ads te gebruiken.
Hoe werkt Google Ads?
Zoals we eerder aangaven, beperken we ons hier tot de plaatsing van advertentie bij de zoekresultaten. Daarbij worden twee methoden toegepast, namelijk:
- de pay-per-click
- het veilingsysteem
Pay-per-click
Pay-per-click (PPC) houdt in dat de adverteerder alleen betaalt als er op diens advertentie wordt geklikt en de zoeker dus meer informatie wil. De advertentie dient daarvoor goed aan te sluiten bij de zoekopdracht.
Veilingsysteem
Het veilingssysteem bepaalt wanneer een advertentie wordt geplaatst en hoeveel de adverteerder voor een klik betaalt. Bij de verwerking van een zoekopdracht bepaalt dat systeem welke advertenties daar goed bij aansluiten. Dat zullen er vaak meer zijn dan de beschikbare advertentieruimte. De keuze van de advertenties wordt bepaald door een kwaliteitsscore en hoeveel de adverteerder maximaal wil betalen. Het gaat dus niet alleen om het laatstgenoemde bedrag. Zowel de adverteerder als Google hebben er immers baat bij dat er op de advertentie wordt geklikt.