Ben jij bekend met de familiebedrijven in de regio? Vaak zijn het de kleinere organisaties, zoals de bakker, slager en lokale drukker. Nog altijd worden er regelmatig bedrijven overdragen van ouders op kinderen. Traditioneel is het voor ouders een moment om met pensioen te gaan, terwijl kinderen de tot dan toe opgedane ervaring inzetten om de bedrijfsactiviteiten te continueren. Bij zo’n bedrijfsoverdracht komt veel kijken. Denk niet alleen aan de financiële kant ervan, maar bijvoorbeeld ook aan de contractstukken die moeten worden opgesteld en ondertekend. Een ouder zal volledig afstand van het bedrijf moeten doen om de kinderen de leiding over te laten nemen. Verschillende organisaties bieden families hulp bij een dergelijke overdracht van hun familiebedrijf.
Periode van inwerken voorafgaand aan de overdracht
Bij de overdracht van een familiebedrijf is het heel gebruikelijk, dat een zoon of dochter eerst een aantal jaar wordt ingewerkt. In deze periode leert het kind de kneepjes van het vak van diens ouder, voordat deze op eigen benen komt te staan. Niet altijd wordt een familiebedrijf overgedragen, daar het ook voor de kinderen risico’s met zich meebrengt. Denk aan de concurrentie van grotere bedrijven in de omgeving, wat het richting de toekomst lastig maakt om een familiebedrijf rendabel te houden. Daarbij kan een kind andere ambities hebben, waardoor de verkoop van het familiebedrijf een logisch alternatief wordt. Overigens betekent dit niet per definitie dat het volledige bedrijf wordt overgedragen aan een andere partij. Vaak gaat het uitsluitend om het klantenbestand, de productiecapaciteit en eventueel een bedrijfspand. De bedrijfsnaam blijft vaak behouden voor de familie.
Van oud naar jong en van offline naar online
Jongere generaties die het familiebedrijf van hun ouders overnemen hebben de kans over te stappen van een focus op offline naar een focus op online. Vaak liggen hier tal van mogelijkheden om de doelgroep van de organisatie verder uit te breiden en zo door te groeien.
Familiebedrijven kennen vaak een vaste klantenkring
Een van de voordelen die kinderen hebben bij de overname van een familiebedrijf van hun ouders is het gegeven, dat dergelijke bedrijven vaak een zeer trouwe klantenkring hebben. Het gaat om mensen uit de directe omgeving van zo’n bedrijf. Zij komen er vaak al jaren en vertrouwen op de kwaliteit die de organisatie levert. Neem de bakker, waarvan men het brood over het algemeen lekkerder vindt dan dat wat zij in de supermarkt vinden. Tegelijkertijd schuilt hier een risico. Voor de bakker en bijvoorbeeld slager geldt dat de klandizie snel afneemt op het moment dat het financieel minder goed gaat met huishoudens. Het brood van de bakker is duurder dan dat uit de supermarkt, waardoor men vaak al snel bespaart op dit soort kosten.