Marketingbureaus schieten als paddenstoelen uit de grond. Aan aanbod geen gebrek. Het is goed om te weten waarom je een marketingbureau wilt inhuren. Op basis hiervan wordt de zoektocht naar de juiste al een stuk makkelijker. Wat zijn je wensen, kunnen jouw ideeën worden uitgevoerd en begrijpt het bureau je bedrijfscultuur en visie?
Wat doet een marketingbureau?
Kort samengevat houdt een marketingbureau zich bezig met de zichtbaarheid van websites. Als je bedrijf online gevonden kan worden door de juiste doelgroepen, kan dit een flinke toename betekenen in het aantal bezoekers van je website. Op deze manier kan een marketing agency online een mooie bijdrage leveren aan de groei van jouw onderneming. Je kunt er ook voor kiezen je content voor social media uit te besteden.
SEO
Je hebt vast wel eens van de term SEO (zoekmachineoptimalisatie) gehoord. Er zijn veel marketingbureaus die een expertise hebben op het gebied van SEO online marketing. Het is een verzameling van technieken die zorgen voor de vindbaarheid van een webpagina op het internet. Met name in zoekmachines zoals Google, Bing etc. Als ondernemer is SEO enorm belangrijk wanneer je wilt dat (potentiële) klanten jou zonder moeite kunnen vinden op het internet. Bezoekers googelen de naam van je onderneming, hoe hoger deze in de ranking komt te staan, des te makkelijker je vindbaar bent.
Waar moet je op letten?
Je hebt besloten om een online marketing agency in de arm te nemen. Hoe beslis je met welk marketingbureau je in zee wil gaan? Het antwoord is simpel. Investeer wat tijd om verschillende bureaus met elkaar te vergelijken. Op deze manier kom je er achter wat de markt jou te bieden heeft en wat je belangrijk vindt in een samenwerking.
Ga af op je gevoel
Plan voorafgaande aan een samenwerking een gesprek in bij het bureau. Je merkt snel genoeg of er sprake is van de welbekende klik. Vraag wat je wilt weten op het gebied van kwalificaties en certificeringen. Wil je liever samenwerken met een doorgewinterde consultant of pak je liever door met een ondernemende junior? Dit zal niet alleen verschil maken in prestaties, maar ook in tarief.
Referenties
Ben je positief verrast door een partij, maar wil je nog wat meer info? Het is niet ongebruikelijk om naar de klantenlijst van een bureau te vragen. Win referenties in bij meerdere accounts, zodat je een compleet beeld krijgt van de werkzaamheden en presentaties van het bureau.
Afspraken en voorwaarden
Marketingbureaus verwachten van klanten dat er een bepaalde betrokkenheid is. Een betrokken partij geeft namelijk meer zekerheid dat je een klant bent voor de langere termijn. Passen de voorwaarden over de contractduur bij jouw wensen? Bespreek dit goed vooraf en laat afspraken altijd vastleggen. Mocht je vaste contactpersoon het bureau verlaten, kun je dan ook van je contract af?