Bij affiliate marketing promoten bedrijven hun producten of diensten aan via partners in ruil voor een commissie. De voordelen van affiliate marketing zijn groot, want het bedrijf trekt meer klanten aan terwijl de affiliate iets verdient met de doorverwijzingen. In dit artikel laten we je graag zien hoe je een goede affiliate marketing strategie opzet en welke voordelen affiliate marketing met zich meebrengt.
Stap 1: Bepaal je doelgroep
Eerst moet je voor ogen hebben wie je doelgroep is voordat je gaat zoeken naar affiliates. Wie is je ideale klant? Welke social media gebruikt je doelgroep en wat zijn hun interesses? Als je dit goed in kaart hebt gebracht, dan kun je gericht zoeken naar geschikte affiliates die passen bij jouw doelgroep.
Stap 2: Geschikte affiliates vinden
Dan wordt het tijd om een geschikte affiliate (of meerdere affiliates) te vinden. Hiervoor zijn een paar manieren. Zo kun je op zoek gaan naar relevante websites of influencers binnen jouw branche, of kun je je aanmelden bij een affiliate netwerk. Een dergelijk netwerk geeft je toegang tot een groot aantal affiliates. Voorbeelden van bekende affiliate netwerken zijn Daisycon en Awin.
Stap 3: Bedenk interessante commissies
Je wilt affiliates overhalen om jouw product of dienst te promoten, dus het is belangrijk dat je een interessante commissie biedt. Bedenk wat redelijk is en houd rekening met de kosten die je maakt voor de marketing en het product zelf.
Stap 4: Bied promotiemateriaal aan
Om jouw product of dienst te kunnen promoten moet je geschikt promotiemateriaal aanleveren. Denk bijvoorbeeld aan afbeeldingen, banners, productfeeds, productlinks of kortingscodes.
Stap 5: Meten is weten
Door je resultaten te meten weet je precies waar je kunt optimaliseren. Maak gebruik van gratis tools zoals Google Analytics of het systeem van het affiliate netwerk zelf. Ga na welk affiliate kanaal het meest succesvol is en welke producten of diensten goed verkopen. Ook kun je kijken welk promotiemateriaal het beste werkt, een link of toch een banner? Optimaliseer op basis van je bevindingen je affiliate strategie voor de best mogelijke resultaten.
Waarom kiezen voor affiliate marketing
Affiliate marketing kent vele voordelen. Zo helpt het om meer verkeer naar je website te genereren en kun je via de affiliate kanalen een nieuw publiek bereiken. Dit zorgt niet alleen voor meer bekendheid van je merk, maar vergroot ook het vertrouwen bij potentiële klanten. Bovendien is het kostenefficiënt, gezien je alleen commissie betaalt als er een transactie wordt voltooid. Je minimaliseert hiermee dus ook het risico van hoge advertentiekosten.