Als ondernemer en eigenaar van een bedrijf zit je nooit stil. De vrijheid van het ondernemerschap is heerlijk, maar het 24/7 aan staan is ook slopend.
En dan nóg zijn er dingen die er tussendoor schieten. Zaken die voor de duurzaamheid van je bedrijf essentieel zijn, maar niet perse nu moeten. Toch is het ontzettend belangrijk wel op deze zaken te letten. Hier vind je de aandachtspunten op een rijtje.
Het individu
Zonder goed en tevreden personeel kan een bedrijf nooit floreren. Natuurlijk spelen er veel aspecten waar het gaat om fijn personeel. Van een goede salariëring tot een prettige sfeer, alles komt hierin samen.
Toch zijn er als verantwoordelijke voor je personeel wel een aantal zaken die erg belangrijk zijn. Eén die altijd in onderzoeken terugkomt is aandacht voor het personeel. Realiseer je dit als leidinggevende.
Plan met iedere medewerker individueel een gesprek in, minstens op maandelijkse basis. Pak een kop koffie en praat even bij. Vraag ook naar zaken als ontwikkeling, perspectief en relevante privé onderwerpen. Deze geïnvesteerde tijd betaalt zich altijd uit.
Het collectief
Naast het feit dat het belangrijk is om aandacht en oog te hebben voor het individu, is het ook goed om aan de algehele sfeer te werken. Je kunt allemaal pareltjes van werknemers hebben, maar als het samenwerken niet (goed) gaat dan kan het nooit een mooi resultaat opleveren. Investeer daarom in zaken als een fijne kantine, gemeenschappelijke lunch en een goed bedrijfsfeest.
Die laatste is iets waarvan het goed is wanneer dit jaarlijks terugkomt, dan gaat het leven en wordt het een jaarlijks hoogtepunt. Bezuinig hier niet op en wanneer je zelf geen tijd hebt zijn dit zaken die je eenvoudig uit handen kunt geven. Een bedrijfsuitje in Eindhoven was onlangs een groot succes, helemaal georganiseerd door derden. En zij zijn tenslotte de expert, niet waar?
Niet acuut, maar wel belangrijk
Naast bovenstaande zaken zijn er natuurlijk nog vele zaken binnen je bedrijf die niet acuut zijn, maar wel belangrijk. Denk aan het onderhouden van je social media en website, het delen en ontwikkelen van kennis binnen het bedrijf en het evalueren van afgelopen periode.
Maar zoals inmiddels toch wel een feit is gebleken; Het ware kapitaal van je bedrijf bevindt zich in de mensen die er werken. Wanneer zij met plezier, motivatie en een lach hun werk doen, dan zal dit zich ongetwijfeld uitbetalen in de omzet.
Kortom, een punt wat jij als werkgever nooit mag vergeten.