In tijden van een crisis moet er snel en accuraat worden gehandeld, in meerdere opzichten. Er moet worden aan- en doorgepakt. Maar er moet ook worden gecommuniceerd, natuurlijk foutloos, maar vooral ook snel en accuraat. Er moet juiste en voldoende informatie worden verstrekt. Niet teveel, maar ook niet te weinig. Matige of late communicatie tijdens een crisis is iets waar u als organisatie vroeg of laat een keer op wordt afgerekend. Dat voorkomt u met deskundige. Uw eigen communicatieafdeling kan daarin een goede rol spelen, maar een communicatie-expert is daarbij vaak van noodzakelijk belang.
Voorkomen is beter dan genezen
Communicatie is namelijk iets wat u bijna onmogelijk achteraf nog kunt corrigeren. Ja, u kunt uw excuses aanbieden en de communicatie aanpassen, maar de smet op uw organisatie is er dan al. Dit kunt u nooit meer helemaal wegpoetsen. Voorkom dus dat uw organisatie negatief in het nieuws komt of dat er zelfs kamervragen over worden gesteld. Met effectieve crisiscommunicatie bereikt u precies dat wat op dat moment nodig is. Het gaat daarbij om zorgvuldigheid, snelheid en een goede afweging van hoe en wat communiceren.
Reputatie behouden en versterken
Gaat het in uw branche ook om uw reputatie? Werkt u in een wereld met bijvoorbeeld politieke belangen, mogelijke verstrengelingen of gevoelige informatie? Dan weet u als geen ander dat u dat altijd in uw achterhoofd moet houden. Want uw reputatie kan worden verstevigd, maar ook met één verkeerde move aan diggelen liggen. Dat laatste voorkomt u met goed reputatiemanagement. Een expert op dat gebied peilt uw reputatie, doet onderzoek en doet aanbevelingen waardoor het sentiment in uw voordeel sterk verbetert. Zo’n expert is bijvoorbeeld Public Matters.
Sterk staan
U doet er dus goed aan te beseffen dat u kwetsbaar bent. Dat uw reputatie soms flink op de proef wordt gesteld, dat ligt niet alleen aan u. Dat ligt vooral ook aan de omgeving, de branche waarin u actief bent. En met een beetje pech zijn er mensen of organisaties die andere, zelfs tegengestelde belangen hebben. Die kunnen eropuit zijn u te beschadigen. Reputatiemanagement helpt u bij het verbeteren, versterken en niet laten afzwakken van uw reputatie. U blijft fier rechtop staan! Ook wordt uw positie ten opzichte van stakeholders continu bewaakt en weer opnieuw in kaart gebracht. U kunt u met een gerust hart concentreren op datgene waar u zo goed in bent.