Online is alles lijkt het tegenwoordig wel. Van online werken, bankieren tot socializen. Alles gebeurt via het wereldwijde web. In veel gevallen weten we niet meer wat we er zonder deze technologie zouden moeten doen. De vraag ontstaat dan ook steeds vaker bij ondernemers of een fysieke winkel openen nog wel nodig is en nog belangrijker; of het nog wel winstgevend is. Het antwoord hierop? Lees snel verder.
De fysieke winkel
De meerwaarde van een fysieke winkel is er vandaag de dag nog zeker. Het is echter natuurlijk wel zeer per branche en product verschillend. Maar bij bijvoorbeeld een kledingmerk is vaak toch de combinatie van een fysieke en online winkel het meest succesvol. Een fysieke winkel biedt de mogelijkheid tot het voelen, proberen, testen en passen van een product. Ook kun je in een fysieke winkel je hele concept presenteren en zullen mensen eerder geneigd zijn meer te kopen. Het is wel aan te raden de fysieke winkel altijd te combineren met een (goede) online variant, het heeft een versterkend effect.
In veel gevallen is de fysieke winkel duurzamer, alle spullen liggen immers op één plek en niet elk kledingstuk hoeft apart verzonden te worden naar de ontvanger.
De pop-up
Een fysieke winkel openen is echter wel duur, zeker wanneer je ook de kosten van personeel en huur meeneemt. Vaak weegt dit niet op tegen de kosten van een online winkel. Daarop is vandaag de dag ook een alternatief ontstaan, namelijk de pop-up store. Dit is een fysieke winkel die even zijn deuren opent en daarna weer sluit. Door korte tijd hier intensief aandacht aan te besteden op de social media en via nieuwsbrieven van je webshop, kun je zo veel publiek trekken voor goede deals. Ook zullen mensen die vaak in de winkelstraat komen kennis gaan maken met het merk. Een pop-up store is tijdelijk en met een efficiënte winkelinrichting ook snel vorm te geven. Vaak kun je in een tijdelijk leegstaand pand een plekje claimen, waardoor de huur ook niet heel hoog is. Kortom, een fysieke winkel is anno 2023 nog steeds een goed idee. Hierin investeren is dan ook aan te raden, al is het maar tijdelijk. Het zal de verkopen en naamsbekendheid van je online winkel vergroten en ervoor zorgen dat mensen je producten leren kennen op een vrijblijvende manier. Dus de zorg dat het straatbeeld in de komende jaren leeg raakt? Die hoeft er niet te zijn!