Het voeren van goede en succesvolle verkoopgesprekken is moeilijker dan u denk. Er zijn een tal aan aspecten waar u aan moet denken om een verkoopgesprek zo soepel mogelijk te laten verlopen. In deze blog zullen we tips geven die u kunnen helpen met het voeren van een succesvol verkoopgesprek, zodat u uw conversie ratio kan verhogen.
Doe vooronderzoek
Bij het succesvol uitvoeren van een verkoopgesprek, kan vooronderzoek belangrijk zijn. Zorgt dat u zich goed heeft ingelezen in de potentiële klant. Door dit te doen, weet u waar de klant mee bezig is en kan u laten zien dat u interesse heeft in de potentiële klant. Wilt u doen aan up- of cross-selling aan bestaande klanten? bekijk dan welke producten de klant al afneemt. Check ook even hoe de samenwerking verloopt, zo komt u niet voor verassingen te staan.
Een goede structuur
De structuur van een verkoopgesprek is ook erg belangrijk bij het uitvoeren van een goed gesprek. Ga niet meteen over het product praten, maar zorg dat de potentiële klant zich op zijn gemak voelt. Doe dit door een kort praatje aan te gaan over van alles en nog wat. Zo kan het gaan over het weer of over iets wat u allebei interesseert zoals sport. Hierna kunt u ingaan op het product, hoe u dit doet is verderop in deze blog te lezen. Zorg tot slot voor een goede afsluiting van het gesprek. Doe een goede samenvatting van het gesprek en herhaal de afspraken nog een keer, zodat u zeker weet dat jullie er hetzelfde in staan.
SPIN model
Het SPIN model helpt bij het uitvoeren van een succesvol verkoopgesprek. Er zijn vier soorten vragen die helpen bij het uitvoeren van een verkoopgesprek. Het SPIN model is hier de afkorting van. Welke vier soorten vragen het zijn, zullen hieronder worden toegelicht.
- Situatievragen; Deze vragen helpen u bij het begrijpen van de huidige situatie van de potentiële klant. Deze vragen worden dan ook gesteld aan het begin van een gesprek.
- Probleemvragen; Om achter de problemen van de potentiële klant te komen, zijn er probleemvragen. Deze kunnen u helpen bij het begrijpen van de problemen die de klant heeft, waardoor u hierop kan inspelen.
- Implicatievragen; Door deze vragen te stellen, laat u de klant zien hoe eventuele frustraties een verband hebben met de problemen die hij heeft. In deze fase laat u zien wat de waarde is van uw product ten opzichte van het probleem dat de klant heeft.
- Noodzaak en rendement vragen; De laatste soort vragen gaan over de noodzaak van de oplossing. Heeft de klant een probleem die snel opgelost moet worden? Hoe sluit uw oplossing dan aan bij het probleem?
Uitbesteding
U kunt het doen van een verkoopgesprek via telemarketing ook uitbesteden. Hierdoor zorgt u ervoor dat elk verkoopgesprek goed verloopt. Als je het uitbesteed, gaan professionals voor u aan het werk. Die precies weten wat ze doen! Convins is het grootste B2B telemarketing bedrijf van Nederland, met meer dan 12,5 jaar ervaring en meer dan 55 vaste werknemers. Met zoveel ervaring onder één dak, komt dat verkoop gesprek wel goed!