Als je een bedrijf hebt, kun je vandaag de dag niet meer om online marketing heen. Of je nu spullen of diensten verkoopt, met een eigen website en/of webshop is het mogelijk om in één klap een heleboel meer klanten te bereiken. Maar wat is online marketing nu precies? En is het voor jou de moeite waard om eens contact op te nemen met een online marketing bureau om samen te kijken wat jullie voor elkaar kunnen betekenen?
Wat is online marketing precies?
Maar terug naar online marketing. Wat is dat nu precies? Het zijn eigenlijk alle online dingen die je kunt doet om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf kan groeien. Je kunt dan denken aan SEO-werkzaamheden om optimaal gevonden te worden in Google en andere zoekmachines, maar ook aan Google Adword campagnes (SEA), contentmarketing, conversieoptimalisatie (CRO) en social media. Het bestaat dus uit een heel pakket aan meetbare elementen waarmee jij er voor kunt zorgen dat meer mensen je bedrijf kennen, dat je als onderneming groeit en dat je uiteindelijk meer producten en/of diensten verkoopt.
SEO & SEA
Een belangrijk onderdeel van wat een online marketing bureau doet is dus SEO, oftewel Search Engine Optimization. Dit zijn alle werkzaamheden die worden verricht om optimaal gevonden te worden in Google en andere zoekmachines. Het is namelijk van belang om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te komen, omdat mensen nu eenmaal vaak alleen de bovenste paar resultaten zullen aanklikken. De mens doet nu eenmaal zo min mogelijk moeite, dus helemaal naar de volgende pagina vol zoekresultaten surfen is gewoon te veel werk. Kortom, je moet zo hoog mogelijk staan met de zoekwoorden die voor jou van belang zijn. Deze zoekwoorden verkrijg je door een zoekwoordenonderzoek waarin je kijkt welke termen belangrijk voor je zijn en waar er kansen liggen. Vervolgens is het een kwestie van je website en/of webshop op zo’n manier optimaliseren, aan de hand van die zoekwoorden, zodat je hoog in Google komt.
Met Search Engine Optimization (SEO) probeer je dus op een gratis manier om meer klanten, bezoekers, liefhebbers naar je website of webshop te halen. Een tweede element van online marketing is SEA (Search Engine Advertising). De term is goed gekozen, want SEA heeft te maken met betaal adverteren via zoekmachines. Je kent ze vast wel, de bovenste zoekresultaten als je ergens naar op zoek bent. Dit zijn betaalde advertenties en daarom staan ze bovenaan. Mensen betalen dus voor een plekje bovenaan de zoekresultaten. Dit is dus een andere manier om beter gevonden te worden.
Contentmarketing en social media marketing
Een derde en vierde element van online marketing zijn contentmarketing en social media marketing. Contentmarketing is alle content die jij produceert om je publiek waardevolle informatie te geven. Natuurlijk wil je dat de lezer uiteindelijk iets van je koopt, oftewel overgaat tot conversie, maar het primaire doel van contentmarketing is om het vertrouwen van je publiek te winnen door bijvoorbeeld vragen te beantwoorden en je expertise te laten blijken. Het moet er voor zorgen dat je publiek op een gegeven moment denkt: “Zo, zij weten er veel van af! Misschien moet ik eens iets van ze kopen”. Het kan daarom gezien worden als een verbreding van de relatie tussen de klant en het bedrijf. Social media marketing zijn dan weer alle dingen die je als bedrijf op social media, bijvoorbeeld op Facebook, Snapchat of Instagram, onderneemt om met je doelgroep te communiceren, om een band op te bouwen en om zelfs producten te verkopen.
Een goed online marketing bureau vinden
Het vinden van een online marketing bureau kan soms een aardige zoektocht zijn. Ons advise? Google eens op de zoekterm ‘online marketing bureau’ en je zult zien dat er altijd wel eentje bij jou in de buurt zit. Zoek je er bijvoorbeeld één in de omgeving Gouda? Dan zou je eens kunnen kijken naar het online marketing bureau DoubleSmart. DoubleSmart biedt allerlei diensten aan op het gebied van online marketing en helpt jouw business graag naar een hoger niveau te tillen.