Het is in deze tijd al anders om sollicitatiegesprekken te voeren. Dat gebeurt in verband met het coronavirus steeds vaker digitaal op afstand. Ook het inwerken van nieuwe medewerkers is anders nu er veel werknemers thuiswerken. Het is echter wel van groot belang om in een degelijk inwerktraject te voorzien. Dat vergroot direct de betrokkenheid van het nieuwe personeel. De loyaliteit groeit daarom vanaf het begin en dat zorgt ervoor dat medewerkers graag lang voor je bedrijf werken. Het is dan ook belangrijk om uitgebreid aandacht te besteden aan het aspect van onboarding. Bekijk de mogelijkheden die er zijn om nieuwe medewerkers in deze tijd optimaal in te werken.
Bouw vertrouwen op
Nieuw personeel vindt het fijn om vertrouwen te krijgen. De inwerkperiode heeft namelijk niet alleen betrekking op de praktische kant. Het inspelen op emoties en gevoel is evenzo van belang. Daarmee leg je een basis voor een langdurige verbintenis, waarin in de betrokkenheid groeit. Dat is onder meer mogelijk met een onboarding app die juist in deze tijd van thuiswerken uitkomst biedt. Op deze manier is er sprake van een steun en toeverlaat tijdens de inwerktijd waarmee je een stevig fundament legt voor de toekomst. Deze manier van onboarding richt zich op de emotionele kant van de inwerkperiode. Bijvoorbeeld door simpelweg te informeren hoe het gaat omdat de nieuwe medewerker belangrijk is voor je bedrijf. Dat geeft een welkom gevoel en daarmee bouw je vertrouwen op.
Blijf contact houden
Het is uiteraard belangrijk om contact te blijven houden gedurende de hele inwerkperiode. Dat maakt onderdeel uit van een goed inwerkprogramma en voorziet in loyaliteit. Dat brengt een extra voordeel met zich mee. Het is tegenwoordig zo dat werknemers niet vaak lang op één plek blijven. Het is de loyaliteit en betrokkenheid die er wel voor zorgen dat personeel langer aan een bedrijf verbonden blijft. Dat is op lange termijn goed voor je bedrijf, want daarmee houd je de kennis en ervaring in huis. Het snel inzetten van eigen talent is van wezenlijk belang voor nieuwe medewerkers. Als een nieuwe medewerker zich prettig voelt, is de inwerkperiode succesvol. Indien er sprake is van een thuiswerksituatie is het contact houden op meerdere manieren mogelijk. Bijvoorbeeld met telefonisch contact of door face to face op digitale wijze te communiceren.
Zorg voor verbinding tussen collega’s
Het is in de tijd dat een groot aantal mensen thuiswerkt, lastiger om verbinding tussen collega’s te stimuleren. Op de werkvloer komen de collega’s elkaar tegen en worden nieuwe medewerkers voorgesteld en dat is bij thuiswerken anders. Het is toch ook van belang om dat te doen in een eventuele thuiswerksituatie. Daarmee creëer je verbinding tussen de nieuwe medewerker en het bestaand personeel. Verder is het van belang te weten dat gemotiveerde werknemers zich geroepen voelen om zich in de functie te bewijzen.