Iedere euro kun je maar één keer uitgeven, dus dat geldt ook voor je marketingbudget. Daarom is het belangrijk om stil te staan bij de verdeling van je budget over de verschillende vormen van marketing. In dit artikel geven we je hiervoor een aantal praktische tips.
Waar is jouw doelgroep te vinden?
Als je je marketingbudget gaat verdelen, is het belangrijk om stil te staan waar je doelgroep zich bevindt. Dus waar/hoe kun je met hen in contact komen? Is dat bijvoorbeeld via bepaalde sociale media platformen, Google search, events, radio, tijdschriften of via direct mailing?
Doe dus onderzoek naar de verschillende kanalen en breng vervolgens in kaart wat het bereik van de kanalen is en welke investeringen er nodig zijn om je doelgroep te bereiken.
Online marketing is niet altijd zaligmakend
Online marketingkanalen zijn al jarenlang populair bij marketeers. Maar dat is niet altijd terecht. Want het gebeurd nog vaak dat er lukraak duizenden euro’s marketingbudget naar online marketing gaat, terwijl dat helemaal niet het belangrijkste kanaal hoeft te zijn om de doelgroep te bereiken. Ook komt het voor dat er in de verkeerde online marketingkanalen wordt geïnvesteerd. Dus in kanalen waar de doelgroep niet goed bereikt kan worden.
Het advies is dan ook om altijd een online marketingbureau in te schakelen of intern een online marketeer te scholen zodat de kans op verkeerde investeringen zo klein mogelijk is.
Content marketing
Een belangrijk onderdeel van online marketing is content marketing. Oftewel, het verspreiden van relevante content voor je doelgroep. Voor contentmarketing is het belangrijk dat je vooraf goed onderzoek doet naar welke content je wilt verspreiden.
Belangrijke input kun je bijvoorbeeld krijgen uit het uitvoeren van een SEO onderzoek waarbij je onderzoek doet naar welke zoekwoorden je doelgroep in Google gebruikt. Die informatie kun je gebruiken om je content op af te stemmen zodat je weet dat er daadwerkelijk behoefte is aan de content die je maakt.
Meten is weten
Bij veel bedrijven wordt er al jarenlang aan marketing gedaan zonder dat er goed wordt gemeten wat wel en niet werkt. Soms kan dat ook lastig zijn. Maar door je marketingcampagnes meetbaar te maken kun je in de toekomst steeds betere keuzes maken voor de verdeling van je marketingbudget.
Online kun je natuurlijk veel meten, maar ook offline zijn er zat mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan vouchercodes, een URL die je bij je advertentie in een tijdschrift plaatst of in een radio commercial noemt.
Bij de verdeling van marketingbudget is het dus altijd aan te raden om zoveel mogelijk data te verzamelen over wat je marketingacties in het verleden hebben opgeleverd.
Zet niet al je geld in op één marketingkanaal
Bij de verdeling van het marketingbudget komt vaak de vraag naar boven over hoeveel marketingkanalen het marketingbudget verdeeld moet worden. Ons advies is om in ieder geval niet al je geld op een marketingkanaal in te zetten, maar altijd 2 of 3 kanalen te benutten.
Op die manier maak je je minder afhankelijk van één marketingkanaal. Bovendien kun je via verschillende kanalen je doelgroep op meerdere manieren bereiken, dus waarschijnlijk ook vaker. En hoe vaker je doelgroep jouw boodschap ziet hoe beter je in hun hoog blijft hangen en de kans op een aankoop groter wordt.
Wat is jouw tip?
Heb je nog een andere goede tip die we in dit artikel niet hebben benoemd? Neem dan even contact met ons op en stuur ons jouw tip. We zetten hem er graag bij.